martes, 23 de abril de 2013

Una bona pràctica educativa del meu centre: el dinar al menjador.

A l’escoleta Mafalda, tots els nens es queden a dinar al menjador del centre, ja que des del claustre tenen molt clar que forma part de la jornada educativa dels infants, i per tant és un moment molt important a dintre de la programació.
En general, al dia a dia a dintre de l’aula en què em trobo es dóna molta importància als hàbits i rutines quotidians, ja que tenen un gran valor educatiu per als nens. Aquests són clau pels infants, ja que mitjançant la seva repetició, els ajuden a desenvolupar la seva autonomia i els donen seguretat, tant a nivell personal com de caire afectiu.
Al llarg dels nostres estudis hem treballat que l’adquisició del hàbits (en aquest cas, dels bons hàbits!) s’arriben a interioritzar per mitjà de la repetició de les accions en moments significatius. Per aconseguir això, hi ha que treballar-los de forma regular, ja que és fonamental seguir les rutines tots els dies per ajudar als nens a orientar-se en el temps, ajudar-los a anticipar què passarà al llarg del dia i, molt important, donar-los estabilitat.
El cas de la bona pràctica que es realitza al meu centre, crec que és molt significatiu, ja que la preparació per anar al menjador i les accions que es realitzen de forma posterior al dinar són clars exemples de rutines, i ajuden molt als infants a interioritzar bons hàbits.
Per anar al menjador es segueix la següent seqüència: es comença amb els hàbits d’higiene pertinents (rentar-se les mans i la cara i posar-se el babero), els nens es posen per parelles i van tots fins al menjador, cadascun s’asseu al seu lloc, es posa el tovalló i se’ls serveix el dinar. Cada nen menja de forma individual, ja que tenen entre 2 i 3 anys i la majoria ja porten prou temps al centre, pel que són autònoms a taula, i en cas de què algun nen necessiti ajuda, les educadores intervenen.
En acabar el dinar, els nens avisen que ja estan, els ajudem a llevar-se el babero que ells mateixos penjant al penjador de la seva aula, i tornen a la classe, on es tornen a rentar les mans, la cara i les dents.
Mafalda, a nivell de centre, considera que l’alimentació dels infants és primordial a la seva vida, pel què tant el moment concret del menjar, com tots els hàbits i les rutines que comporta es treballen molt conscientment, per tal d’aconseguir nens amb bons hàbits alimentaris i autònoms.
Crec que un detall que dóna fe de la importància que el menjar té al centre, és el fet que el menú diari està elaborat per una dietista, i contempla totes les al·lèrgies o intoleràncies dels infants que s’hi troben, seguint així una dieta equilibrada i adequada a les necessitats de cada infant.
Des del centre estan molt conscienciats de la gran quantitat de problemes d’obesitat infantil que hi ha a la nostra societat i treballen per prevenir-los i educar als nens en uns bons hàbits alimentaris que els ajudaran a estar el més sans possible.
Totes les educadores del centre són conscients de la gran importància que té aquest moment per al desenvolupament dels infants i la creació de la seva autoestima, pel que treballen en una mateixa línia que fomenti l’autonomia dels nens, respectant el ritme de cadascun d’ells, i acompanyant-los en el procés, però donant-los espai per a que pugin desenvolupar-se lliurement, al mateix temps que acompanyen als infants en el procés, fent-los saber que estan disponibles sempre que ells ho necessitin.
Crec que és una pràctica molt bona i molt ben portada a terme per part del centre, que en línies generals, ajuda i influeix molt positivament en el desenvolupament dels nens.
Penso que com he dit, el centre treballa molt bé aquesta pràctica educativa, pel que l’únic que m’agradaria marcar com a millorable és el fet de conscienciar als pares de la importància que aquest bon hàbit es continuï a casa, ja que el treball ha de ser conjunt per aconseguir els millor resultats possibles, si cada part treballa de forma aïllada les repercussions seran negatives pels infants.

En aquesta entrada he treballat les competències 4.2 i 5.1, ja que he identificat bones pràctiques educatives del meu centre i he reflexionat per saber què es podria millorar de les mateixes.

No hay comentarios:

Publicar un comentario